Журналистите боравят с думи, но юристите с факти

April 3, 2014

 

 

Отношенията между лекари и пациенти заслужават повече внимание и по-коректно отношение.

От няколко часа електронната ми поща е препълнена. Хиляди хора ми изпращат един и същ материал със заглавие „Лекарски грешки убиват по 1000 българи на година“. За съжаление материалът е препечатан в редица сайтове, без неговото съдържание да бъде проверено. 

Подобни заглавия не правят услуга на никого. Те са поредна демонстрация на непознаване на материята „лекарска грешка“ и на посредствено отношение към правата в сферата на здравеопазването. Ето защо бих искала да предложа един по-реален и не толкова гръмък прочит на действителността, свързана с качеството на предоставените медицински услуги.

Изложените в статията констатации не почиват на аргументи, не са посочени източниците, на които е базирана представената информация. Използвани са изрази, които създават впечатление, че проблемът е рутинен, че е ежедневие, от което следва той да бъде неглижиран, като „неизбежно зло“. Статията разглежда прекалено разпокъсано и повърхностно проблема свързан с „лекарските грешки“. Обиден е начинът, по който информацията бива поднесена на читателите. Обиден е за лекарите, обиден е и за пациентите. Medical malpractice, може би най-коректния израз, който на българки звучи като „лоша медицинска практика“, не може и не трябва да бъде описан като „докторски гаф“. Не защото лекарите не грешат, напротив, всеки който работи греши, а защото отговорността на лекарите е огромна и не може да бъде свеждана до журналистически жаргон.

Авторът на статията, който не е посочен, не само показва абсолютно непознаване на материята, но и подхожда с изключително пренебрежение към пациентите и близките на пациенти пострадали в следствие на лоша медицинска практика. Такива пациенти има, нормално е да има и те следва да получат уважение и справедливо възмездие, а не да бъдат използвани за полемика и популяризиране на определени организации и лица. Лошата медицинска практика не следва да бъде използвана за реклама и трупане на рейтинг.

Като професионалист, работещ в областта на медицинското право и лошата медицинска практика, смятам за нужно да коментирам долупосочените статии в опит да предотвратя погрешното третиране този проблем. Надявам се с изложението си да внесла яснота по въпроса, както за лекарите, така и за пациентите. За мен те са едно неделимо цяло и две страни на една система, която неоспоримо има нужда от подобрение. Създаването на конфликти лекар-пациент е излишно. То служи единствено да подхранва бизнеса на самопровъзгласили се „правозащитници“ на едните или другите. Докато позволяваме това да се случва, няма как да постигнем цялостно физическо, психическо и социално благосъстояние за гражданите. Печеливши в ситуацията няма, губят и пациентите, губят и лекарите.

Цялата статия, можете да прочетете тук:http://medicalnews.bg/blog/2014/04/03/%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B2%D1%8F%D1%82-%D1%81-%D0%B4%D1%83%D0%BC%D0%B8-%D0%BD%D0%BE-%D1%8E%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8/2/

 

..

МЕДИЦИТЕ, СЛЕДВАТ ГРЕШНО ЛЕЧЕНИЕ И КАЛПАВА ОПЕРАЦИЯ. „

Please reload

Recent Posts

Please reload

Archive

Please reload

Tags

Please reload

 

©2016 by Адвокат д-р Мария Петрова, специалист по медицинско право.